13فوریه 2023- بر اساس مطالعه محققان کالج پزشکی پن استیت، بازماندگان کووید-19 در مقایسه با افرادی که مبتلا به کووید-19 تشخیص داده نشده اند، 66 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 هستند. یافته‌های آن‌ها یکی از جدیدترین شواهدی است که نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به کووید-۱۹تشخیص داده می‌شوند، ممکن است طیفی از مشکلات سلامتی را در دوره زمانی پس از کووید تجربه کنند.

در حالی که تحقیقات قبلی نشان داده است که COVID-19 می تواند منجر به افزایش بروز دیابت در بازماندگان در مقایسه با جمعیت عمومی شود، علل آن به خوبی شناخته نشده است. به گفته محققان، SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 می شود به گیرنده آنزیمی موجود در سطح بسیاری از اندام ها و بافت ها از جمله سلول های موجود در پانکراس، روده کوچک و کلیه ها متصل می شود. سایر تیم های تحقیقاتی دریافتند که این ویروس بر سطح انسولین تأثیر می گذارد و باعث مرگ سلول های بتای پانکراس می شود که انسولین تولید می کنند.

دکتر Paddy Ssentongo، پزشک متخصص داخلی درPenn State Health ، گفت: ما نمی‌توانیم به طور قطعی نتیجه بگیریم که COVID-19 باعث دیابت می‌شود، و تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا دلیل بیولوژیکی برای توضیح این ارتباط وجود دارد یا خیر، مورد نیاز است. اما ما می دانیم که سایر ویروس ها مانند ویروس اوریون، روتاویروس و سیتومگالوویروس با ایجاد دیابت مرتبط هستند، بنابراین قابل قبول نیست که SARS-CoV-2، که چندین سیستم در بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهد، نتواند این کار را بطور مشابه انجام دهد.

دکترSsentongo  و دکتر  Djibril Ba، استادیار بهداشت عمومی، یکی از بزرگترین متاآنالیزها یا بررسی جامع مطالعات موجود را در مورد ارتباط بین COVID-19 و دیابت انجام دادند. آنها داده های هشت مطالعه ی واجد شرایط را از بیش از 850 مطالعه که از دسامبر 2019 تا اواسط اکتبر 2022 انجام شده بود، استخراج کردند. تجزیه و تحلیل نهایی آنها شامل داده های بیش از 4 میلیون بیمارCOVID-19  و 43 میلیون بیمار کنترل بود که این بیماری در آنها تشخیص داده نشده بود.

در حالی که هر یک از هشت مطالعه سطح متفاوتی از خطر را گزارش کردند، تیم تحقیقاتی از مدل‌سازی آماری برای یافتن یک نسبت خطر متوسط یا تلفیقی استفاده کرد که نشان می‌دهد یک بازمانده ازCOVID-19 ، چقدر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نسبت به فردی است که ویروس کووید در او تشخیص داده نشده است. آنها نسبت خطر تلفیقی 1.66 را پیدا کردند که به این معنی است که بازماندگاناز کووید، 66 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. این خطر بر اساس سن، جنس یا کیفیت مطالعه مورد استفاده، متفاوت نبود.

از طریق تجزیه و تحلیل های آماری بیشتر، این تیم بررسی کرد که آیا هر مطالعه ای به طور نامتناسبی بر نتایج آنها تأثیر می گذارد یا خیر؟ و نتیجه این بود که هیچ یک از مطالعات وارد شده بیشتر از سایرین نتایج را تحت تأثیر قرار نمی دهد. نتایج این متاآنالیز در Scientific Reports منتشر شده است.

دکتر Djibril Ba، گفت: تا به امروز، آزمایش بیش از 660 میلیون نفر برای COVID-19 مثبت بوده است، بنابراین مهم است که بازماندگان کووید و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آنها از این روند آگاه باشند تا بتوانند این افراد را از نظر دیابت تحت نظر داشته باشند.

او افزود: نتایج متاآنالیز ما مشابه با مطالعات قبلی است که رابطه بین کووید-19 و دیابت را بررسی کرده اند، اما آنالیز ما یکی از بزرگترین تجزیه و تحلیل‌ها تا به امروز است. با این حال، او خاطرنشان کرد که این احتمال وجود دارد که برخی از افراد در گروه کنترل کووید-19 بدون علامت و خفیف شناسایی نشده داشته باشند، زیرا آنها آزمایش نشده اند.

در نتیجه، طبقه بندی نادرست می تواند منجر به دست کم گرفتن قدرت ارتباط بین این دو بیماری شود. محققان همچنین نتوانستند بررسی کنند که آیا وضعیت واکسیناسیون بر نتایج تأثیر می گذارد یا خیر زیرا داده های واکسیناسیون در دسترس آنها نبود.

تیم تحقیقاتی گفت: مطالعات آینده باید عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت مرتبط با دیابت جدید را بررسی کند تا بتوان راهبردهای پیشگیری و مدیریت سلامت عمومی را توسعه داد. همچنین تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا دلایل بیولوژیکی برای توضیح این افزایش خطر دیابت وجود دارد یا خیر، مورد نیاز است. آنها افزودند: سوال دیگری که باید پاسخ داده شود این است که آیا می توان از داده های ژنومی برای شناسایی بازماندگان COVID-19 با بیشترین خطر برای ابتلا به دیابت استفاده نمود؟

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-covid-survivors-higher-diabetes.html